25
Nov
09

AMA

 

Jaha AMA var det då. Efter nästan en månads jobb är det dags för lite semester. Äntligen! Jag börjar dock från början….

Det blev lite oväntad jag började jobba på AMA, en privat amerikansk skola. Sökte inte ens jobbet – hamnade hos rektorn och fick jobbet på studsen. Tja sedan dess har det bara rullat på, dag efter dag… och det har funnits få dagar när jag INTE ville sluta.

Förutom att det verkligen är jätte mycket jobb med att förberedda allt, rätta tentorna etc så har jag jätte problem med eleverna. Det är helt otroligt hur bortskämda ungar är! Jag förväntade mig inte att det skulle vara som på universitetet där jag hade små grupper och studenter mer eller mindre ville vara där, men det här! Gode gud milda makter! De sitter aldrig still, skriker istället för att prata och är förvånade att de inte får spela fotboll i klassummet.

Jag undervisar i fyra olika klasser – 7a, 7b, 8a och 10b så jag har sammanlagt runt 100 elever men snälla någon ibland känns det som om de var 1000 stycken.

För det första så handlar det så klart om en jätte kulturkrock. Även om jag har varit här ett tag nu så har jag aldrig innan varit så involverat… inte umgåtts på det sättet. Nu måste jag inte endast hantera elever, de ska helst lära sig någonting.

Nivån på utbildningen är en helt annan story men då jag har skrivit under kontraktet – tystnadsplikten inkluderat – så blir det inte mer just om det.

Imorgon ska jag casha in min första lön och det ska bli sweet. Ser redan fram emot shoppingturen!

Som sagt så är det några dagars ledighet som väntar just nu, det är Eid Al-Adha som firas. Muslimer firar Ibrahims (Abrahams) villighet att offra sin son enligt Guds order. Jag vet inte så mycket mer om själva högtiden men tydligen handlar det mycket om att skänka mat och pengar till fattiga. Även vi på skolan samlade pengar för att hjälpa de utsatta och det blev ett barnhem som fick pengarna.

För att få ut lite mer av ledigheten ska vi resa till Beirut och verkligen vara lediga! Ska bli skönt att röra på sig lite. Om knappt 1 månad kommer jag hem! WoHoo1 Nedräkningen påbörjat! Snälla fixa lite bättre vader än den som vi brukar ha i Skåne till Jul. Fattar knappt att det är första advent på söndag! Med + 24 och palmer runt omkring är det svårt att finna julstämningen. Jag ska dock minsann tänkta ut någonting för att få lite julstämning hemma åtminstone. Lussekatter vill jag ha!

Nu ska jag njuta lite av kvällen i en horisontell position i soffan, teet i handen och Zahi vid min sida.

Puss&kram&kärlek

0 Responses to “AMA”



  1. Kommentera

Kommentera

