07
Nov
09

PL

Det var ett tag sedan, det känns verkligen som om tiden försvinner med ultra rapid speed! Har nästan glömt att jag var i PL för bara några dagar sedan, ja OK nästan 2v sedan.

PL resan var så kul men ganska krävande. För det första redan mitt flyg till Warszawa var nästan fem timmar sen och det blev en landning i Katowice först. Stackars Stefan väntade helt i onödan på flygplatsen. Trött som bara den anlände jag till sist till Warszawa. De första två dagar bodde jag hos Marta & Stefan. Äntligen fick jag se min underbara guddotter Ola. Hon har så klart växt en hel del sedan jag såg henne sist! Jag hade napptjänst på nätterna och det blev inte mycket sömn när man delar rum med en 14 mån bebis. Det var dock värt mödan, jag fick se Ola ta sina första steg och det var när hon skulle komma till mig som hon gjorde det! En så stor ögonblick! I Warszawa hälsade jag på ”mina” barn på barnhemmet – en känsloladdat återseende men kul var det. Efter bara två dygn i Warszawa var det dags att förflytta sig norrut. Poznań som ligger exakt halvvägs mot Szczecin var målet. Där bor min kära vän Kasia med sin man och ja, en bebis i magen. Storken anländer i mitten på december och det blir en liten flicka! Det blev knappt ett dygn i Poznań och vistelse avslutades med en utsökt lunch på Café Zielona Weranda. Jag har inga direkta minnen från Poznań från min uppväxt men den korta stunden i staden väckte min nyfikenhet så det blir nog flera besök där i framtiden. Efter tre timmar på tåget anlände jag äntligen till Szczecin, det blev fika med mormor och hennes man innan det var dags för ännu ett besök. Denna gång var det Marta & Rafał och deras lille son Michał som var värdar. Jag och Marta gick i samma klass första två år i gymnasiet, sen valde hon natur och jag humanistisk linje. Under min gymnasietid var jag en ständig gäst hemma hos Marta då vi bodde inte så långt ifrån varandra. Hennes hem blev många gånger en oas där jag kunde gömma mig från mormors vakande öga. Under min tid i Szczecin blev det tre besök hos Marta & co. Bröllop var det ja, det var ju anledningen till varför jag åkte till PL. Det var Barteks bäste vän Marcin som gifte sig med sin Hania. Det blev en fin ceremoni i kyrkan och en underbar middag efteråt. Det blev ingen fest till morgontimmarna för min del, för första gången i hela mitt liv lyckades jag köpa obekväma skor! Mamma, Bartek och Viktor kom också till PL for att vara med på bröllopet så det blev en liten reunion. Det var riktigt kul att se dem. Jag passade på att umgås med Viktor lite extra mycket, det gick knappt att umgås mycket med Bartek – antingen sov han eller så festade han. Martyna kom också till Szczecin. Så kul att ses! Det blev en sju timmar tågresa tillbaka till Warszawa, en fin middag med en av Martynas vänner, en natt på Sobieski och tja flyget tillbaka till Bh.

Det visade sig att jag hade en arbetsintervju inte ens tolv timmar efter jag kom hem och innan jag knappt märke det blev jag anställd som engelsk lärare på AMA en amerikansk privat skola. Tja, och det är en helt annan historia som jag lovar att berätta snart men nu måste jag krypa i säng. 05.45 kommer larmet ringa. Yes ni läste rätt JAG går upp innan klockan sex varenda vardag.

 xoxoxo

 

 

0 Responses to “PL”



  1. Kommentera

Kommentera

